Wiosna i lato, to okres wzmożonych wyjazdów do stolicy Czech, dlatego też przygotowaliśmy krótki poradnik dla turystów chcących wybrać się do Pragi samochodem.
Wyposażenie pojazdu
Wjeżdżając do Czech powinniśmy mieć w aucie bezpieczniki instalacji elektrycznej (po jednym z każdego rodzaju/wartości), komplet żarówek, klucz do kół i lewarek, trójkąt ostrzegawczy, apteczkę i kamizelkę odblaskowa. Jeśli chodzi o koło zapasowe, to możemy wozić już zamiast niego zestaw naprawczy. W przypadku apteczki muszą się tam oprócz opatrunków, bandaży i plastrów znaleźć nożyczki (15 cm), maska ochronna do sztucznego oddychania, folia termoizolacyjna oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
W Czechach przez cały rok należy mieć włączone światła mijania, lub do jazdy dziennej, a w okresie zimowym (od 1 listopada do końca marca) należy używać opon zimowych. Ograniczenie prędkości na drogach w terenie zabudowanym i poza nim są takie same jak w Polsce, a na autostradach i drogach ekspresowych wynosi 130 km/h. Warto pamiętać, że w Czechach, kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszym i to nie tylko tym którzy już weszli na przejście, ale także tym będącym w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Podobnie chwalić należy przepis nakazujący włączenie kierunkowskazu przy omijaniu/wyprzedzaniu rowerzysty, niezależnie od tego czy wjedziemy na przeciwny pas ruchu czy nie. Jeśli już o rowerzystach mowa, to na terenie Czech niepełnoletni cykliści muszą podczas jazdy zakładać kask na głowę.
Opłaty drogowe
Najwygodniej do Pragi dojechać autostradami lub drogami ekspresowymi. Ich przebieg na mapie, wraz z aktualnymi informacjami o utrudnieniach znaleźć można m.in. TUTAJ. Roczna opłata za korzystanie a nich wynosi dla samochodów osobowych 1500 koron. Można także kupić winietki na krótszy okres czasu - opłata miesięczna to koszt 440 koron, a dziesięciodniowa 310. Poruszając się po drogach innych niż ekspresowe i autostrady oraz po odcinkach autostrad będących obwodnicami miast lub przebiegających przez teren administracyjny miast (są to odcinki oznakowane, należy jednak pilnować odpowiednich zjazdów), nie musimy mieć wykupionych winiet. Uważać należy na autostradowych przejściach granicznych, np. jadąc z Niemiec - często nie można tam kupić winiety, lub kantory są jeszcze po stronie niemieckiej. Aktualnie za brak winietki opłaty autostradowej grozi mandat w wysokości 5 tys. koron.
Zakup winietki nie oznacza automatycznie, że jest ona ważna. Należy wpisać na niej numer rejestracyjny pojazdu (także na drugiej części kuponu), nakleić ją w prawym dolnym rogu szyby czołowej, a drugą część kuponu zachować. Jeżeli mamy nalepione na szybie nieaktualne już winiety, odklejmy je, ponieważ istnieje ryzyko, że nadgorliwy policjant może także za to nas ukarać.
Winietki można kupić na każdej stacji paliw i poczcie. Warto jednak o tym pomyśleć zaraz po wjeździe do Republiki, ponieważ często przed samym wjazdem na autostradę nie ma stacji, a zaraz na początku autostrad „lubią” stać policjanci. Na opłatę autostradową powinniśmy mieć odłożoną gotówkę – na stacji paliw nie będziemy mogli za nią zapłacić kartą. Winietki można kupić także w Polsce, na stacjach paliw i kantorach przy granicy, ale cena ich często zawiera niemałą marżę.
Parkowanie
Przyjeżdżając na jeden dzień do Pragi, nie warto tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania, ale zostawić auto na jednym z darmowych (lub płatnych) parkingów przy centrach handlowych i końcowych stacjach metra, np. Černý Most, Zličín, itp. Wszelkie rozkłady i zmiany dotyczące komunikacji miejskiej można znaleźć TUTAJ.
Parkingi są dostępne przez cały czas otwarcia sklepów i w większości przypadków nie istnieje tam ryzyko odholowania pojazdu, choć warto to dokładnie sprawdzić na miejscu, ponieważ niektóre markety planują wprowadzenie ograniczonego czasu parkowania. Opcją jest także zostawienie samochodu na parkingu P+R, gdzie koszt całodziennego parkowanie wynosi zaledwie 20 koron. TUTAJ można znaleźć interaktywną mapę miasta z zaznaczonymi parkingami, również tymi P+R.
Warto także, o ile to możliwe, zapoznać się z kolejną aktywną mapą Pragi, gdzie oprócz informacji o miejscach na parkingach P+R, śledzić można aktualne natężenie ruchu pojazdów (także kamery), warunki meteo, ograniczenia i roboty drogowe oraz miejsca gdzie mierzona jest prędkość kierowców oraz rejestrowane przejechanie na czerwonym świetle. Znaleźć ją można TUTAJ.
Parkowanie w centrum
Gdy możemy sobie pozwolić na dłuższy pobyt w Pradze, możemy też myśleć o opcji parkowania w centrum miasta. O ile hotel czy pensjonat nie oferują parkingu, co w przypadku tańszych lokali w centrum Pragi jest normalnym zjawiskiem, należy się zapoznać z najbliższą okolicą i próbować znaleźć miejsce na własną rękę. Zdecydowanie najtrudniejsze będzie to w Pradze 1 (obejmuje najatrakcyjniejszą turystycznie część miasta) i dzielnicach położonych wzdłuż Wełtawy. Po pierwsze cały ten teren objęty jest zakazem parkowania poza miejscami wyznaczonymi, a tych jest jak na lekarstwo (najczęściej są płatne za pomocą parkomatów). Ponadto w dzielnicach Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 5, Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 13, Praha 16, Praha 22 wprowadzono strefy ograniczonego parkowania. Szczegółowe plany stref parkowania można znaleźć TUTAJ.
Jeżeli już koniecznie chcemy zaparkować w ścisłym centrum, to warto skorzystać z miejsca na wydzielonych parkingach płatnych (400-800 koron za dobę) MAPA. Alternatywnym rozwiązaniem jest parkowanie poza granicami stref parkowania, często kilka przecznic dalej, gdzie dużo łatwiej znaleźć miejsce i nie obowiązują tak restrykcyjne przepisy. Przed/po zaparkowaniu należy jednak sprawdzić, czy przypadkiem nie stanęliśmy na odcinku oznakowanym linią żółtą lub niebieską (zakaz parkowania), miejscach zarezerwowanych (znak z nazwą firmy lub numerem rejestracyjnym auta) i czy przypadkiem w najbliższych dniach nie będzie czyszczony ten odcinek ulicy (znak zakazu zatrzymywania się z datą). Podobne do praskich ograniczenia w parkowaniu w centrach miast ma wiele innych czeskich miast.
Niezastosowanie się do zakazu parkowania skończy się najprawdopodobniej odholowaniem auta na parking strzeżony umieszczony w odległych od centrum dzielnicach. O tym że auto zostało odholowane dowiemy się w zasadzie dopiero wtedy gdy zgłosimy zaginięcie auta na najbliższym posterunku policji czy straży miejskiej. Oprócz zapłacenia za przymusowe parkowanie (przed odebraniem samochodu), na wyznaczonym posterunku uiścić będziemy musieli mandat (nawet do 2500 koron). Jeśli już będziemy musieli zapłacić, to należy to zrobić, bo z roku na rok coraz sprawniej działa system ściągania należności w ramach UE.