Mieszkańcy miast, szczególnie tych większych, lub tych licznie odwiedzanych przez turystów dobrze znają problem z brakiem miejsc parkingowych. Podobnie sytuacja ma się w Pradze i innych miejscowościach o wzmożonym ruchu turystycznym.
Droższe parkingi w Pradze
Oczywiście widoczne są drobne różnice, gdy porównamy takie miejsca w Polsce i w Czechach, choćby w przypadku miejscowości narciarskich, czy przy ciekawszych atrakcjach turystycznych, gdzie wyznaczone są pojemne parkingi centralne, często bezpłatne. Jeśli chodzi o Pragę, to zależnie na jak długo przyjechaliśmy i gdzie mamy zarezerwowany nocleg można wybrać dwie opcje.
Jeden dzień
Przyjeżdżając na jeden dzień do Pragi, w planach mamy zapewne obejrzenie w krótkim czasie, maksymalnej liczby atrakcji. Dlatego nie warto tracić czasu na szukanie miejsca do parkowania, ale zostawić auto na jednym z darmowych (lub płatnych) parkingów przy centrum handlowym i końcowej stacji metra Černý Most, lub Zličín (w przypadku gdybyśmy podróżowali od strony Pilzna). Są one dostępne przez cały czas otwarcia sklepów i w większości przypadków nie istnieje tam ryzyko odholowania pojazdu. Resztę drogi do centrum odbyć możemy już metrem (żółta linia B).
Nocleg w Pradze
Gdy mamy już tyle szczęścia, że możemy sobie pozwolić na dłuższy pobyt w Pradze, możemy też myśleć o opcji parkowania w centrum miasta. Wynika to choćby z tego, że mamy więcej czasu na dojazd do centrum, a po drugie zostawianie auta na kilka dni pod centrum handlowym jest zbyt ryzykowne.
O ile hotel czy pensjonat nie oferują parkignu, co w przypadku tańszych lokali w centrum Pragi jest normalnym zjawiskiem (o wyborze noclegu przeczytasz tutaj), należy się zapoznać z najbliższą okolicą i próbować znaleźć miejsce na własną rękę. Zdecydowanie najtrudniejsze będzie to w Pradze 1 (obejmuje najatrakcyjniejszą turystycznie część miasta) i dzielnicach położonych wzdłuż Wełtawy. Po pierwsze cały ten teren objęty jest zakazem parkowania poza miejscami wyznaczonymi, a tych jest jak na lekarstwo (najczęściej są płatne za pomocą parkomatów). Ponadto w dzielnicach Praga 1, 2, 3 i 7 wprowadzono strefy ograniczonego parkowania - zielona, pomarańczowa i niebieska – gdzie niebieska oznacza całkowity zakaz parkowania dla nie-mieszkańców. Plany wprowadzenia ograniczeń dotyczą także dzielnic Praga 5 i Praga 6. Jeżeli już koniecznie chcemy zaparkować w ścisłym centrum, to warto skorzystać z miejsca na wydzielonych parkingach płatnych (400-800 koron za dobę).
Strefy parkowania
Praga 1
Praga 2
Praga 3
Praga 7
Alternatywnym rozwiązaniem jest parkowanie poza granicami stref parkowania, często kilka przecznic dalej, gdzie dużo łatwiej znaleźć miejsce i nie obowiązują tak restrykcyjne przepisy. Przed/po zaparkowaniu należy jednak sprawdzić, czy przypadkiem nie stanęliśmy na odcinku oznakowanym żółtą linią (zakaz parkowania), miejscach zarezerwowanych (znak z nazwą firmy lub numerem rejestracyjnym auta) i czy przypadkiem w najbliższych dniach nie będzie czyszczony ten odcinek ulicy (znak zakazu zatrzymywania się z datą).Podobne do praskich ograniczenia w parkowaniu w centrach miast ma wiele innych czeskich miast.
Niezastosowanie się do zakazu parkowania skończy się najprawdopodobniej odholowaniem auta na parking strzeżony umieszczony w odległych od centrum dzielnicach. O tym że auto zostało odholowane dowiemy się w zasadzie dopiero wtedy gdy zgłosimy zaginięcie auta na najbliższym posterunku policji czy straży miejskiej (městská policie). Oprócz zapłacenia za przymusowe parkowanie (przed odebraniem samochodu), na wyznaczonym posterunku uiścić będziemy musieli mandat (nawet do 2500 koron!!). Jeśli już będziemy musieli zapłacić, to należy to zrobić, bo z roku na rok coraz sprawniej działa system ściągania należności w ramach UE.
Nocleg pod Pragą
W przypadku nocowania w miejscowościach w pobliżu stolicy Czech, warto planując parkowanie auta rozpatrzyć wariant „jednodniowy”, a więc zostawianie samochodu przy którejś stacji metra i podróż komunikacją publiczną. Alternatywą może być komunikacja podmiejska.
Komunikacja miejska
Praga posiada trzy linie metra (planowana jest już czwarta), kilkadziesiąt linii tramwajowych i autobusowych, a także w ramach komunikacji zintegrowanej kilka dworców kolejowych. Ciężko jest znaleźć miejsce na mapie miasta gdzie nie dojechalibyśmy jednym ww. środków transportu. Oprócz ewidentnych zalet jak krótki czas podróży (szczególnie metro), ekologia, poznawanie „życia” miasta, niskie są także koszty korzystania z komunikacji miejskiej.
Od pierwszego czerwca za bilet normalny, oraz bilet kupiony za pośrednictwem SMS-a, kosztujące dotychczas 26 koron zapłacimy 32 korony, a za bilet 18-koronowy 24 korony. Paradoksalnie w przypadku tego drugiego biletu, zmiana ta może się opłacać. Do tej pory po jego skasowaniu można było przejechać jednym środkiem transportu, na jednej linii, 4 przystanki, lub jeździć nią 20 minut, bez możliwości przesiadek. Od początku czerwca czas podróży wydłuży się do 30 minut, a w czasie tym będą możliwe dowolne zmiany linii i środka transportu (metro, tramwaj, autobus). W przypadku biletów za 36 koron, czas ważności po skasowaniu, niezależnie od pory dnia, wynosi 90 minut. Bez zmian pozostaną ceny biletów jednodniowych i trzydniowych - odpowiedni 110 i 310 koron. Mieszkańców Pragi, posiadających kartę Opencard może zainteresować jeszcze jedna zmiana. Dla użytkowników do 15 roku życia i mających więcej niż 65 lat, komunikacja będzie bezpłatna, a karta będzie wydawana na 6 lat. Bilety można kupić w kioskach z prasą a także w automatach. Jeżeli chodzi o miejscowości w najbliższym sąsiedztwie Pragi, to także i tu możemy liczyć na transport autobusowy do centrum, lub do najbliższych stacji metra.