Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

18 lipca, 1891 roku, na Praskie ulice wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny.

Pierwszy praski tramwaj został zaprojektowany przez znakomitego elektrotechnika Františka Křižíka, propagatora wykorzystania napędu elektrycznego do napędzania pojazdów. Linia tramwajowa o długości 766 metrów, która była w ogóle pierwszą linią elektryczną na ziemiach czeskich, została otwarta w ramach wystawy krajowej właśnie 18 lipca 1891 roku. Zaczynała się przy dzisiejszej restauracji Letenský zámeček, gdzie była zajezdnia, pełniąca także rolę krytej poczekalni oraz mała elektrownia produkująca prąd o napięciu 150 V. Pierwsze tramwaje poruszały się po Pradze z prędkością 8-10 km/h i wyprodukowano ich cztery sztuki. Linia funkcjonowała (została przedłużona do 1400 metrów) do roku 1900.
Za datę powstania czegoś na kształt dzisiejszego przedsiębiorstwa komunikacyjnego tak naprawdę można uznać rok 1897, kiedy to, ponownie za sprawą Františka Křižíka, do skomunikowanych tramwajami elektrycznymi przedmieść (Libeň, Vysočany, Karlín, Košíře, Vinohrady) dołączyło centrum Pragi. Jednak dopiero kilka lat późnej, po odkupieniu torów prywatnej linii tramwajów konnych (działała od 1875 roku) i jej zelektryfikowaniu, można było już mówić o jednolitej praskiej sieci tramwajowej.