Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Pierwszy wagon kolei linowo-terenowej wjechał na praskie wzgórze Petřín 13 lipca 1891 roku i był "napędzany" wodą. Dziś pasażerowie wciągani są na linie dzięki urządzeniom mającym około 80 lat.

Początkowo linia kolejki liczyła niespełna 400 metrów i kończyła się pod Murem Głodowym, przy dzisiejszej stacji Nebozízek. Napędzana była przez tzw. balast wodny, czyli w jednym z dwóch połączonych liną wagonów, tym który akurat znajdował się na górze, napełniano wodą zbiorniki do momentu, gdy jej ilość nie "przeważyła" masy dolnego wagonu wypełnionego pasażerami - był to klasyczny funikular.

By jednak nie marnować zbytecznie wody (maksymalnie 3600 l), która na dole była spuszczana do kanałów, kolejarze mieli specjalną miarkę na zbiornikach i informowali telefonicznie o ilości pasażerów chcących wjechać na górę. Zdarzało się, że kolej stawała, z powodu kłopotów z wodą - albo jej latem brakowało (susza), albo zimą zamarzała. Ostatnią istniejąca kolejką napędzaną w ten sposób jest Funiculaire de Neuveville w szwajcarskim Fryburgu, z tą jednak różnicą, że by oszczędzać wodę, do balastowania używa się ścieków komunalnych.
W okresie I Wojny Światowej kolejka nie funkcjonowała, a w okresie międzywojennym została uruchomiona dopiero w roku 1932, po gruntownej modernizacji. Linię przedłużono do dzisiejszych 510 metrów, z przewyższeniem 130 metrów, napęd był elektryczny, a wagony przypominające te tramwajowe, o normalnym rozstawie kół (wcześniej było to 1000 mm), jeździły po trójszynowym torze z mijanką aż do czerwca 1965 roku. Wtedy to, również z powodu wody, kolej stanęła na 20 lat. Tym razem powodem były cieki podziemne i opady deszczu, które rozmywając zbocze, zniszczyły także 2/3 długości torów. Prace zabezpieczające i odtwarzające kolej rozpoczęto w roku 1981, a pierwsi pasażerowie wsiedli do wagonów w czerwcu 1985 roku. Kolejka w tej "wersji" jeździ do dziś (z przerwą techniczną w 1996 i 2006 roku) i co ciekawe porusza ją ten sam napęd elektryczny, który był zamontowany w roku 1932!
Petrzinska kolejka była drugą która powstałą w Pradze. Pierwszą, starszą o kilka miesięcy, była uruchomiona pod koniec maja kolej na wzgórze Letná i nawiązywała na pierwsza praską linię tramwajową, o której pisaliśmy TUTAJ. Została ona szybko zelektryfikowana, ale działała tylko do roku 1916. W roku 1926 zastąpiły ją na 11 lat kryte drewniane ruchome schody!

Kolej linowo-terenowa na wzgórze Petřín jeździ codziennie od 9:00 do 23:30. W okresie letnim co 10 minut (kwiecień-październik), a w zimowym co 15 minut. Czas jazdy ok 4 minuty. W kolejce obowiązują bilety praskiej komunikacji miejskiej.