Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Praga jest pełna zabytków i innych atrakcji turystycznych, wśród których jest wiele światowych i europejskich unikatów, przy czym o niektórych z nich nie wiedzą nawet Prażanie.

Jednym z najciekawszych i trochę nietypowych praskich zabytków jest sieć miejskiej poczty powietrznej, lub jak kto woli rurowej (pražská potrubní pošta). Pierwszy jej odcinek powstał w roku 1899 i prowadził z głównego Urzędu Pocztowego przy ulicy Jindřišské na pocztę Starego Miasta na Malém náměstí (Mały Rynek). Sieć szybko się rozrastała po całym mieście i w trzech miejscach przekraczała Wełtawę - na moście Legii, Mánesa i Hlávky. Jeszcze 20 lat temu za jej pośrednictwem 55 kilometrów rur przesyłano dziewięć tysięcy przesyłek miesięcznie. Mimo że w roku 2002, podczas wielkiej powodzi, sieć została poważnie uszkodzona, to nadal jest to jedyna działająca tego typu poczta miejska na świecie. Fragmenty instalacji można zobaczyć m.in. w urzędach pocztowych na Karlínie, czy na ulicy Italskiej (Włoskiej)i Morawskiej.

W Pradze znajduje się największy kompleks zamkowy na świecie. Praski Zamek, z dominantą katedry św. Wita, dzięki swoim rozmiarom - 570metrów długości i 130 metrów szerokości, został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa.

W stolicy Czech znajduje się też największy stadion na świecie. Stadion Strahowski (Strahovský stadion), ma powierzchnię 63 tys. metrów kwadratowych, a na jego trybunach mogło zasiąść 250 tys. widzów. Aktualnie znajduje się tam osiem boisk treningowych Sparty Praga.

Pozostając jeszcze przy słowie największy, należy wspomnieć, że w Pradze znajduje się największy w świecie rezerwat zabytków. Obszar o powierzchni 8,66 kilometra kwadratowego obejmuje Stare Miasto, Josefov, Malou Strane, Hradczany z Zamkiem, Nowe Miasto, Vyszehrad, oraz część Vinohrad, Smichova, Podoli i Holeszovic. Od roku 1992 obszar ten jest wpisany na listę zabytków UNESCO.

Jednak znacznie starszym zabytkiem jest celtyckie oppidum Závist, w pobliżu dzielnicy Zbraslav, na granicy miasta. Założone w połowie szóstego stulecia przed Chrystusem, osiągnęło w czasach swojej największej świetności, tj. około II wieku p.n.e. powierzchnię ok 118, a według niektórych źródeł nawet 170 ha. Tym samym należy do najpotężniejszych celtyckich warowni w Europie.

Praga może się pochlubić najgęstsza siecią tramwajową w Europie. Po blisko 130 latach od powstania pierwszej linii tramwajowej, o czym pisaliśmy TUTAJ, długość jej wynosi 141,6 km, a rocznie 900 tramwajów przewozi ok. 346 mln. podróżnych (Praga liczy ok. 1,3 mln mieszkańców).

Pozostańmy jeszcze chwilę przy zagadnieniach transportowych. W największym mieście Czech, znajduje się najdłuższy wiadukt kolejowy w Republice. Wiadukt Negrelliego, został zbudowany w roku 1849 i był pierwszym mostem kolejowym łączącym brzegi Wełtawy, po moście Karola był w ogóle drugim najstarszym, a do roku 1910 był ze swoimi 1110 metrami najdłuższym mostem w Europie.

A po Wełtawie do dziś można się przepłynąć najstarszym, czeskim, działającym, parowym bocznokołowcem. Parowiec Vyšehrad, który został zwodowany w roku 1938, jest najstarszą i największą jednostką w Pradze. Więcej o rejsach po Wełtawie można przeczytać TUTAJ.

Na świecie żyje aktualnie ok 300 sztuk konia Przewalskiego, ale aż trzy czwarte z nich, żyjących na wolności, ma praskie korzenie. Praskie ZOO, będąc jednym z największych hodowców tych koni na świecie, przyczyniło się do przywrócenia gatunku i od roku 1959 prowadzi ogólnoświatową księgę rozrodczą.

A na zakończenie jeszcze zaprezentujemy dwie techniczne ciekawostki. Praska O2 Arena, wyróżnia się bardzo nowoczesną konstrukcją i możliwością szybkiej zmiany zabudowy wnętrza, ale i specjalnym systemem do nalewania piwa, który w ciągu kwadransa jest w stanie rozlać 10 tys. piw!!! A nawet 30 metrów pod ulicami Pragi znajduje się jedna z najnowocześniejszych w świecie sieć tuneli technicznych, którymi przejechać może nawet mały pociąg. Budowane od roku 1969, osiągnęły długość ok. 90 km.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież