Czeskie koleje, to standard usług komunikacyjnych, który jeszcze długo będzie wzorem dla PKP, ale to także bogata oferta atrakcji turystycznych, nie tylko dla fanów "żelaznych koni".
Muzea, modele, przejażdżki, ciekawostki, a wszystkie pod wspólnym hasłem "pociągi" - oto kilka ciekawych propozycji z Czech, nie tylko dla zagorzałych miłośników kolei.
W Lužné u Rakovníka znajduje się największe czeskie muzeum związane z techniką i historią kolejnictwa. Oprócz ekspozycji zabytkowych lokomotyw i wagonów, odwiedzić tu możemy warsztaty, gdzie do dziś remontuje i restauruje się zabytkowe modele, przejechać się kolejką wąskotorową, a także, obowiązkowo, spróbować czeskiej kuchni w wagonie restauracyjnym.
Trasę Tanvald – Kořenov (i jej kontynuację do Jakuszyc i Szklarskiej Poręby), najbardziej stromą linię kolejową w Republice (253 m na 6,7 km), przez długie lata obsługiwała kolej zębata. By związane z tą myślą techniczną tradycje nie zanikły, w Kořenovie, w budynku dworca, powstało Muzeum Kolei Zębatej (Muzeum ozubnicové dráhy). Oprócz ekspozycji dotyczącej historii i rozwiązań technicznych, w wyznaczonych terminach można stać się pasażerem składu pchanego przez "zębatą" lokomotywę.
Jedną z ostatnich parowych lokomotyw wąskotorowych, na jednym z ostatnich użytkowanych regularnie wąskotorowym odcinku w Czechach, można zobaczyć na trasie Jindřichův Hradec - Nové Bystřice oraz Jindřichův Hradec - Obrataň. Spółka Jindřichohradecké místní dráhy (Koleje Miejscowe Jindřichův Hradec), która obsługuje linię, jest pierwszym w Czechach prywatnym przewoźnikiem kolejowym i oprócz regularnej komunikacji oraz przewozów towarowych, oferuje romantyczne podróże dla turystów.
Posázavský Pacifik to kolejny niezależny przewoźnik, który w zależności od sezonu lub zapotrzebowania, oferuje przejażdżki w historycznych składach w okolicach zamku Český Šternberk. W ofercie są też wycieczki powiązane ze zwiedzaniem browaru Velké Popovice lub browaru Kácov, zwiedzanie Muzeum Wojskowego v Lešanech, zwiedzanie zabytkowego klasztoru w Sázavě, czy możliwość zobaczenia kolejki ogrodowej w Zásmukách k. Kolína.
Ponad 2800 metrów kwadratowych zabawy dla syna i dla taty, prawdziwe kolejowe królestwo w centrum Pragi. Na Smíchově, w centrum handlowym Anděl City, oprócz potężnej makiety kolejowej, znajduje się największa w Europie prezentacja zestawów z popularnej bajki Tomek i Przyjaciele, podobnie wielka wystawa klocków Lego, a także unikatowy papierowy model/plan Pragi.
Co mają wspólnego śliwki, bajkowy Hurvínek i koleje? W północnych Czechach, pomiędzy Lovosicami a Mostem, istnieje wakacyjna linia kolejowa, którą jeszcze Niemcy nazwali Koleją Śliwkową (Švesková dráha), od popularnych tu kiedyś upraw śliw. Hurvínek zaś, to popularna nazwa obsługującego połączenie historycznego już "motoráčka", czyli szynobusu motorowego.
Pomimo, że już w roku 1980 lokomotywy parowe zakończyły w Czechach swoją regularną służbę, to nadal można jeszcze osobiście poczuć komendę: Pełną parą wprzód! Dzieje się to dzięki inicjatywie Klubu Historii Transportu Kolejowego (Klub historie kolejové dopravy) w Pradze, który wraz z firmą HERKULES KHKD organizuje kolejowe podróże w przeszłość.
Jedną z ostatnich użytkowanych odcinków kolei wąskotorowej w Czechach jest dwudziestokilometrowa trasa z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy, którą obsługują Slezské zemské dráhy. Linia otwarta jest w okresie letnim i obsługiwana jest również przez lokomotywę parową.
Wyjątkowe "rowerowe" drezyny można zobaczyć na odcinku byłej Trasy Baty (Baťova Trať, Baťova draha), która służyła niegdyś do transportu węgla. Obsługuje je Ratíškovická železnice. Trzykilometrowy tor łączy dwie trasy winiarskie - Podluží a Moravskou vinnou.
Kolejowy skansen w Zubrnici, w północnych Czechach, daje możliwość zapoznania się z historią trasy kolejowej Velké Březno - Verneřice - Úštěk, przejażdżki drezyną, czy też historycznym składem kolejowym.