Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (ciasteczka). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

W najbliższy weekend na brneńskim Torze Masaryka ruszy kolejny wyścig tegorocznej edycji Motocyklowych Mistrzostw Świata Moto GP

Brno, jak już nie raz pisaliśmy, ma wiele do zaoferowania, również fanom motoryzacji. Na jego obrzeżach znajduje się największy i jeden z najstarszych czeskich torów, przeznaczonych dla sportów motorowych. Autodrom Brno i Tor Masaryka, bo o nim mowa, to jeden z najciekawszych tego typu obiektów na świecie i nie bez przyczyny już od roku 1965 odbywają się tu zawody najbardziej prestiżowej serii wyścigów motocyklowych na świecie - Moto GP. Tegoroczne wyścigi rozegrane będą w dniach 3-5 sierpnia.
Powstały w roku 1930 tor wytyczony był początkowo po podbrneńskich drogach i liczył ponad 20 kilometrów i zaliczany był już od początku do grona najlepszych lokalizacji, takich jak AVUS, Nűrburgring, Monza, Monte Carlo, Spa-Francorchamps, Mellaha, Montlhéry czy Pau. Współczesny kształt i lokalizację otrzymał po przebudowie w latach 1985-87 i mierzy aktualnie 5 403 metry z przewyższeniem ponad 73 metrów (szczegóły TUTAJ).
Ponieważ historią swojej motoryzacji mogli by się Czesi podzielić z wieloma innymi jeszcze państwami, nie przypadkiem powstało tu jeszcze kilka innych, ciekawych i wyspecjalizowanych obiektów przeznaczonych dla sportów motorowych.
Drugim pod względem długości toru i wielkości obiektem jest tor w leżącym w północnozachodniej części Republiki Moście. Powstały na terenie hałdy pokopalnianej (budowa w latach 1978-83) Autodrom Most ma nieco ponad 4,2 km i jest torem długim, równym, ale dość specyficznym i bardzo technicznym. Odbywały i odbywają się tu m.in. wyścigi ciężarówek (Puchar Europy), samochodów różnych formuł i motocykli, także zabytkowych. Od 2005 roku działa tu także jeden z najlepszych i największych w tej części Europy ośrodków doskonalenia jazdy kierowców.
Obok dwóch największych obiektów, powstało i działa w Czechach kilka mniejszych torów. Spośród nich warto wymienić na pewno:
Autodrom Sosnová, to leżący w pobliżu České Lípy niedługi, około kilometrowy tor asfaltowy (można go połączyć w jedną trasę z odcinkiem szutrowym - rallycross), będący jednak jednym z najbardziej technicznie wymagających obiektów tego typu w Republice. Częścią obiektu jest też niedawno oddany tor off road oraz znana szkoła doskonalenia techniki jazdy.
Autodrom Vysoké Mýto powstał w mieście związanym z autobusami Karosa. Na kilometrowym torze rozgrywają się regularnie wyścigi kartingowe,  mini GP czy supermoto, będące połączeniem wyścigów terenowych i asfaltowych. Działa tu także szkoła doskonalenia techniki jazdy.
CzechRing w Hradci Králové, to prawdopodobnie trzeci największy tor samochodowy i jedyny w Republice, który umożliwia przeprowadzenie wyścigów równoległych. Na jego terenie znajduje się także trasa off road.
Koniecznie trzeba też wspomnieć o torze rallycrossowym w Sedlčanech, na którym, obok Sosnové, odbywają się zawody z cyklu Mistrzostw Republiki oraz Mistrzostw Europy.