Można się krzywić, można zazdrościć, jednak faktom zaprzeczyć nie można - czeska motoryzacja już od ponad wieku ma bardzo wiele do zaoferowania.
By zobaczyć współczesne osiągnięcia czeskiej motoryzacji, wystarczy odwiedzić najbliższy salon Skody. Rzadziej, ale wciąż, spotkać można nowe ciężarówki Tatry czy dość osobliwe Kaipany. Jednak takie marki jak Praga, Liaz, Jawa, Velorex, Avia, Aero, nie mówiąc o tych, które nie przetrwały okresu wojennego, zobaczyć właściwie można już tylko w muzeum. Oto więc lista miejsc związanych z motoryzacją, które każdy, kto ma choć trochę benzyny we krwi, nie powinien sobie odpuścić.
Zacznijmy od Škoda muzeum. O historii powstania marki pisaliśmy TUTAJ, a osobiste i mocno subiektywne doświadczenia autora m.in. ze sportowym modelem 130RS zostały opisane TUTAJ. A wracajac do samej ekspozycji, znajduje się ona na terenach fabryki, przy jednym z głównych ciągów komunikacyjnych w Mladá Boleslav. To cały kompleks, wraz z showroomem nowych pojazdów, restauracją czy salą konferencyjną. Jak mawiał klasyk: tego nie da się opisać, to trzeba zobaczyć. Istnieje także możliwość zwiedzenia działającej linii produkcyjnej w fabryce, a pozamiejscową placówką Muzeum jest także dom Ferdynanda Porsche we Vratislavicích nad Nisou.
Kolejnym monotematycznym zbiorem, nie mniej ważnym mapie skarbów związanych z czeską motoryzacją, jest Technické muzeum Tatra. Jest ono aktualnie częścią Muzeum Regionalnego w Kopřivnici i obejmuje kolekcję pojazdów produkowanych w miejscowej fabryce, w tym unikatowe modele osobowe, np. Tatra T97, która miała zainspirować Ferdynanda Porsche przy projektowaniu Garbusa. Będąc w Kopřivnici warto też wspiąć się (oczywiście że wjechać) na pobliskie wzgórze i zwiedzić uroczą miejscowość i zamek Štramberk.
Národní technické muzeum w Pradze, to wyjątkowe miejsce, gdzie wśród 14 stałych ekspozycji znaleźć można tę, po nazwą Doprava, czyli Transport. To tu, obok lokomotyw, samolotów i balonów i motocykli, znaleźć można pierwszy, wyprodukowany na ziemiach czeskich samochód NW President czy Tatrę 80, której używał prezydent T.G. Masaryk. W głównej siedzibie muzeum wystawiona jest jednak tylko część zbiorów, a od czas udo czasu udostępniany dla zwiedzania jest depozyt, którego zbiory można zobaczyć np. TUTAJ.
Brno, już od roku 1930, kiedy to zbudowano Tor Wyścigowy im. T.G. Masaryka, związany jest ze sportami motorowymi, a od lat 50-tych, regularnie odbywają się tu wyścigi motocyklowe. I właśnie o historii Grand Prix, opowiada wystawa w brneńskim Muzeum Techniki. Także tu można obejrzeć ciekawy zbiór samochodów zabytkowych.
Motocyklom poświęcony jest także ostrawski zbiór w kompleksie Černá louka oraz ten w Motomuzeum w Borku pod Troskami. Natomiast w Otrokovicích na zwiedzanie kolekcji amerykańskiej marki, z kuflem świeżo uwarzonego piwa w dłoni, zaprasza Harley Pub.
Około 35 kilometrów na zachód od Pragi znajduje się miejscowość Lány, a w niej Muzeum Samochodów Sportowych. Zbiór liczy około 100 eksponatów, w tym m.in. motocykle, Forda T czy oryginalne bolidy różnych formuł, w tym F1. A w podobnej odległości od stolicy, z tym że w kierunku południowo-wschodnim, znajduje się cel dla miłośników techniki wojskowej, szczególnie tek zmotoryzowanej, czyli zbiory Muzeum Techniki Wojskowej w miejscowości Lešany niedaleko Týnce nad Sázavou.
Ciekawymi kolekcjami mogą się też pochwalić Muzeum Techniczne w Libercu, Automuzeum Terezín oraz muzeum JK Classics, o którym pisaliśmy już w naszych propozycjach na ciekawe spędzenie weekendu.
Do końca marca przyszłego roku, z powodu rozbudowy, zamknięta będzie Veteran Arena w Ołomuńcu. Nie wiadomo natomiast jak potoczą się losy muzeum marki Praga, na praskich Vysočanech. Jest jednak szansa, że niedostępne dla zwiedzających od 2016 zbiory, uznane przez UNESCO za trzecie największe dotyczące jednaj marki na świecie, będą przejęte przez miasto i ponownie udostępnione do zwiedzania.